Juventes skjenkekontroll

Publisert 24.04.2019

I løpet av 2018 har mindreårige i ungdomsorganisasjonen Juvente gjennomført 1475 skjenkekontroller i norske dagligvarebutikker og vinmonopol. De ble gjort i til sammen 1275 butikker.

20 prosent av butikkene solgte alkohol til disse ungdommene ved ett eller flere forsøk, og i totalt 20 prosent av forsøkene forlot den mindreårige kontrolløren butikken med alkohol i handleposen.

Formålet med undersøkelsen er å sette fokus på at mindreårige får kjøpe alkohol gjennom de ordinære salgskanalene.

 

Intervju med mindreårig

I kontrollene fikk guttene kjøpt i 14,1 prosent av sine forsøk, mens jentene fikk kjøpt i 24,9 prosent av sine forsøk. Det er altså 77 prosent mer sannsynlig at en jente får kjøpt enn en gutt.

Skjenkekontroll

  • Kontrollene gjennomføres ved at en mindreårig ungdom oppsøker en butikk og gjør forsøk på å kjøpe alkohol og en annen ordinær dagligvare.
  • Det gjøres ikke forsøk på å framstå eldre enn man er, og det brukes ingen former for falsk legitimasjon eller andre aldersmarkører.
  • En kontrollansvarlig over 18 år er i nærheten og observerer, og skriver så en rapport på om forsøket resulterte i salg eller avvisning. Deretter samles materialet opp og utgjør grunnlaget for rapporten.

Sina Marlen Opseth Nyberg (14) og Hallvard Fremo Lien (14) er to av Juventes kontrollører. Nyberg har utført godt over 50 kontroller.

- Hvor lett er det å få kjøpt alkohol i dagligvarebutikker?

- Altfor lett. Noen butikkmedarbeidere blir stressa dersom det er lang kø og vil at det skal gå radig unna. Andre bryr seg rett og slett ikke, selv om de ikke tror at jeg er over 18 år. De gir bare blaffen.

Ifølge Nyberg er det ofte lettere for jenter å kjøpe cider, og øl for gutta. Vanligvis kjøper hun to cider og en rusbrus, i tillegg til en pose potetgull. Kontrollene kan ofte foregå en fredag kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er dumt at det er såpass enkelt å få tak i alkohol blant mindreårige. Det fører til flere fyllefester og skader som er gjort når barn er påvirket av alkohol, sier hun.

Lien utførte sin første kontroll for litt siden. Da fikk han kjøpt alkohol i ett av 12 forsøk.

- Oftest får man ikke kjøpt, men det det motsatte forekommer altfor mange ganger. Det er for dårlig av butikkene. Butikkene må bli strengere, sier han.

- Hva synes du om rapportens resultater?

- Jeg er skuffet. Det mangler et ansvar her. Om han eller hun bak kassa tenker «det er bare én øl», så er det en øl for mye. Jeg oppfordrer alltid til å spørre om legitimasjon selv om man er i tvil, sier Lien.

Legitimasjonsplikt for alle

Christina Babington, leder i Juvente, vil sørge for at skjenkekontrollene fanger opp salg til mindreårige i langt større grad enn i dag.

- Man må også sikre at overtredelser blir sanksjonert. I tillegg må vi jobbe med prioriteringene lokalt. Butikkene må i større grad forstå hvilken sentral rolle de har som ruspolitiske forvaltere, sier hun.

Christina Babington, leder i Juvente.

Babington tror undersøkelsens resultater bærer preg av fokus, holdninger og at aldersvurderingen ofte blir basert på skjønn.

- For å unngå denne skjønnsmessige vurderingen, mener Juvente at legitimasjonsplikt for alle, uavhengig av om man er 18 eller 80 år, er løsningen. Det kan virke litt rart at alle som tydelig er over 18 år må vise legitimasjon, men dette handler om at alle må være med og ta en for laget for å forhindre alkoholsalg til mindreårige. Å vise legitimasjon er en solidaritetshandling. Vi må også sørge for at de kommunale kontrollene blir bedre, og at antall kontroller økes, sier hun.

Bunnpris dårligst ut

Bunnpris er kjeden som kommer dårligst ut, med salg i 26 prosent av forsøkene.

Resultater fra kontrollen

  • Nærbutikken: 5 av 12 forsøk
  • Bunnpris: 21 av 81 forsøk
  • Rema 1000: 77 av 315 forsøk
  • Coop: 89 av 373 forsøk
  • Spar: 25 av 118 forsøk
  • Joker: 14 av 94 forsøk
  • Meny: 14 av 100 forsøk
  • Ingen kjede: 1 av 8 forsøk
  • Kiwi: 40 av 297 forsøk
  • Vinmonopolet: 1 av 53 forsøk Dette var nedslående resultater for vår del. For oss er dette et kritisk viktig punkt og et område vi har nulltoleranse for avvik på. Vi jobber hele tiden for å ha fullt fokus på dette i alle våre butikker og hos alle våre ansatte, og vi ruller i disse dager ut et eget oppdatert E-læringsprogram for alle ansatte på akkurat dette med lover og regler rundt alkoholsalg. Nettopp for å sikre at slike ting ikke skal skje, sier nasjonal driftssjef i Bunnpris, Trond Wang.

Videre følger Rema 1000 med 24,5 prosent salg, og på tredjeplass er Coop med salg i 24 prosent av forsøkene. Det skal nevnes at Nærbutikken hadde salg i 41 prosent av forsøkene, men med kun 12 kjøpsforsøk er datagrunnlaget for svakt til å bli kåret som den dårligste.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier seg ikke fornøyd så lenge mindreårige får kjøpt alkohol i Coop sine butikker.

- Dette skal ikke skje og det er noe vi tar svært alvorlig. Det positive i rapporten fra Juvente er at den viser at det er færre som får kjøpt nå, enn tidligere. Det viser at vi gjør noe riktig, selv om det er en god vei igjen til vi er i mål. Coop har nylig lansert en ny kjedeskole for våre ansatte, hvor kontroll på aldersbegrensende varer er en viktig del. Målet er at våre butikkansatte hele tiden skal være bevisst denne problemstillingen. I tillegg jobber vi med å understreke viktigheten av å be om legitimasjon. Vi har som samfunn også en jobb å gjøre rundt holdningsskapende arbeid og alkohol. En av de tingene våre ansatte oftest melder tilbake om, er tilfeller hvor man har mistanke om at voksne kjøper alkohol til mindreårige, sier han.

Hos Meny fikk kontrollørene kjøpt alkohol ved 14 av 100 forsøk. Kommunikasjonsrådgiver i Meny, Nina Horn Hynne, er ikke fornøyd med resultatene Våre butikker skal ikke selge øl til mindreårige. Vi beklager at dette har skjedd i noen enkelttilfeller. Samtidig er vi fornøyde med å se en forbedring fra i fjor. Det kan tyde på at våre tiltak for å forhindre salg av alkohol til mindreårige har effekt. Vi jobber kontinuerlig med tiltak, som blant annet inkluderer grundig opplæring av kassamedarbeidere og egne stikkprøver, sier hun.

Kiwi og Vinmonopolet på topp

Blant dagligvarekjedene gjør Kiwi det best. Her har de mindreårige fått kjøpt alkohol i 13,5 prosent av forsøkene, og holder med det fortsatt stand som den beste av de største kjedebutikkene.

- Det er gledelig å se at vi fortsatt er den dagligvarekjeden som er best på alderskontroll, som så mange ganger tidligere. Samtidig ser vi en svak tilbakegang fra tidligere år, så nå bretter vi opp ermene og skal jobbe for å bli enda bedre framover. Vi vil fortsette å arbeide med bevisstgjøring blant samtlige ansatte og vi vil bl.a. distribuere denne rapporten internt. Nullvisjon er målet, sier Andreas Wormdahl, sikkerhetssjef i Kiwi.

Vinmonopolet gjør det aller best, og Juvente har flere ganger omtalt deres rutiner for å hindre salg til mindreårige som den beste. I 2018 hadde Vinmonopolet salg i kun ett av 53 forsøk.

- Jeg er glad for at Vinmonopolet igjen gjør det så godt i Juvente sin kontroll. Selvfølgelig er det samtidig leit at vi bommer i ett tilfelle. Dette med ansvarlig salg er noe vi tar svært alvorlig. Vinmonopolets regelverk sier at alle kunder som våre ansatte tror er under 25 år, alltid skal spørres om legitimasjon. Ingen som ikke er gamle nok, eller som ikke kan dokumentere sin alder, skal få kjøpt alkohol. Derfor er vi generelt så gode, sier kjededirektør i Vinmonopolet, Elisabeth Hunter.

Joker solgte alkohol til mindreårige i 14 av 94 tilfeller, og Nærbutikken i fem av 12 tilfeller..

- Ett salg av alkohol til mindreårige er ett for mye. Vi er ikke fornøyde med at det har blitt solgt alkohol til mindreårige i Joker og Nærbutikken og vil intensivere arbeidet med at våre ansatte blir gode nok til å håndheve dette. Vi har hatt en positiv utvikling de siste årene som viser at vi er på rett spor. Når den endelige rapport foreligger vil butikker med avvik få ekstra oppfølging fra vår side i tillegg til egne «stikkprøver» i etterkant, sier driftsdirektør i Joker og Nærbutikken, Kjetil Flåtrud.

Hos Spar fikk kontrollørene kjøpt alkohol i 25 av 118 forsøk.

Nils Moesødegård, driftsdirektør i Spar.

- Undersøkelsen viser at vi har hatt en positiv utvikling, men vi er imidlertid ikke fornøyd med at mindreårige fortsatt får kjøpt alkohol i våre butikker og fortsetter med skjerpet internkontroll og oppfølging av gode opplæringsrutiner og kursprogram, sier driftsdirektør i Spar, Nils Moesødegård.

Ikke fornøyd

Direktør i Virke dagligvare, Ingvill Størksen, synes undersøkelsen er nyttig, men er ikke fornøyd med resultatene.

- Mindreårige skal ikke få kjøpt øl i dagligvarebutikker, og vi er ikke fornøyd med resultatene. Samtidig er jeg glad for at det systematiske arbeidet vi har gjort, med blant annet opplæring og holdningsskapende tiltak, har virket. Resultatene blir stadig bedre, selv om vi ikke er i mål, sier hun.

Handelens ølsalgsråd har blant annet rullet ut «ølsalgsspillet», et opplæringstiltak i spill-form som den enkelte butikkansatte kan gjennomføre på sin egen mobil. Dette har ifølge Størksen bidratt til at utviklingen går rett vei.

- Nå skal vi brette opp ermene igjen, og fortsette det systematiske arbeidet med at ølsalget i butikk skal skje innenfor lovens rammer. Blant annet har vi fått innspill fra en rekke butikkansatte om situasjoner de synes er vanskelig å håndtere, som eksempelvis foreldre som langer til egne barn, og hvordan man skal håndtere kunder som blir aggressive av å bli avvist.

- Bør miste salgsbevillingen

- Det er nedslående at kontrollen med salg av alkohol fortsatt er så dårlig. Det er en grunn til at vi har en aldergrense på alkohol. Unge er mer sårbare for å oppleve vold, overgrep og uønsket seksuell oppmerksomhet når det er alkohol med i bildet. I tillegg er det ekstra bekymringsfullt at så mange unge jenter får kjøpe, sier Pernille Huseby, generalsekretær i Actis - rusfeltets samarbeidsorgan.

Huseby mener at dagligvarebransjen må øke innsatsen for å stanse dette ulovlige salget, for eksempel gjennom hyppigere internkontroll, utvikling av ny teknologi eller andre tiltak.

- Vi ønsker at kommunene skal kunne gjøre forsøk med salgskontroll der unge under 18 år gjør forsøk på å kjøpe, det har de ikke anledning til å gjøre i dag. Hvis butikker blir tatt på fersken i å selge til mindreårige, bør de umiddelbart miste salgsbevillingen. Det handler om å ta vare på våre unge, sier hun.

 

Vil du bli medlem?

Ditt medlemskap utgjør en forskjell. Som medlem støtter du vårt arbeid mot rus og våre tiltak for barn og unge, basert på et solidarisk samfunnssyn og som et aktivt medmenneske. Vi arbeider mot rusproblemene, men har ikke noe avholdskrav til medlemmene.

Bli medlem Kontakt